Câte ceva despre kudji-kiri

Florentin Loghin

DEZVOLTAREA INTERIOARĂ PRIN KARATE-DO

ediţia a II-a revizuită şi adăugită

EDITURA SAKURA 2000Biblioteca o r i e n t

Extras din "Cateva date asupra antrenamentului spiritual de lupta ninjutsu" (kudji-kiri)

...Starea de conştiinţă IV. TAI (Centură)

Al patrulea centru de forţă este la buric (ombilic). Canalul de forţă care porneşte de aici Tae-Mo (vasul centurii), adică canalul creaţiei, trece pe cele două laturi ale corpului, înconjurînd abdomenul. Are sursa în punctul (VB26) după care trece prin regiunea renală şi înconjoară (o singură dată) abdomenul, unindu-se cu meridianul principal al vezicei biliare din punctul VB28. Dacă nu funcţionează corect se produce acumularea gazelor sau lichidelor în abdomen. Senzaţia în acest moment este că şalele sînt umede şi reci. Poate interveni impotenţa.

Acest nivel e caracterizat de rolul dominant al spiritului. De aici porneşte KIAI-ul - strigătul spiritului - în luptă.

Poziţia mîinilor

Să strîngem spatele mîinilor laolaltă, ţinînd degetele în jos. Să desfacem degetele şi să le împletim dinspre partea interioară. Să lăsăm jos coatele şi în timp ce mîinile se ridică, palmele aderă pe interior cu degetele, atingîndu-se. Să eliminăm degetul inelar şi mic pe care, îndreptîndu-le, să-i lăsăm să-şi atingă vîrfurile. Degetele mari unul lîngă celălalt, sînt îndreptate în sus.

Semnul lui TAI; sigla celei de-a patra stări de conştiinţă. (fig. 4)

...Incheiere

Izbitor de sugestiv cum semnele spaţiale, de fiecare dată în număr de nouă, realizează prin nemijlocire, dependenţa de ceva invizibil. Personal, îmi confirmă existenţa unei matrici care subtil ne condamnă la o veşnică sclavie. Se impune cu necesitate subordonarea raţiunii aşa zisei trestii gînditoare unui principiu superior, dătător de autentică libertate. Sper că în această privinţă l-am făcut evident în prezenta carte.

Ca să ajungă (aici) cineva, Ninja- trebuie să-şi însuşească patru lucruri: forţa, ştiinţa, curajul, unitatea (să fie om în adevăratul sens al cuvîntului). Ninjele vechi, se spune, au devenit invizibile la solicitarea lor. Se poate ca toate acestea să fie doar legendă sau chiar că realizarea acestora să se poată face prin anume tehnici sau chiar trucuri. Dar acel Tao care se poate descrie nu este Tao etern. El nu se poate explica. El trebuie trăit. Acesta e ţelul meditaţiei. Precum nu se poate începe Kudji-kiri fără exerciţii de încălzire, tot aşa nu se poate încheia fără încălzire. Dacă după tehnicile prezentate mai sus ne-am ridica brusc, sîngele ar fugi din corp şi am putea să leşinăm.

Stînd încă în lotus, semilotus, seiza, ţinînd lateral braţul stîng, flexăm într-un unghi de 90 grade mîna, o strîngem în pumn, aşa ca degetele să privească înainte şi în sens invers acelor de ceasornic să rotim braţul de 36 de ori. Idem braţul drept. Aceasta stimulează canalele Yang şi Inn Kai Mo.

Extindem picioarele drept înainte, pe rînd. Împletim degetele cu palmele în sus, în exterior. În timp ce braţele fac drumul de la poală la cap inspirăm; în extensie, deasupra capului, ca şi cînd am împinge plafonul, menţinem apnee în plenitudine timp de 2, 3 secunde, apoi expirăm în împingere dar şi în coborîre. Repetăm de nouă ori.

Aşezăm palmele pe exteriorul coapselor şi ne aplecăm în aşa fel ca palmele să alunece pe acestea pînă la glezne, continuînd cu prinderea cantului exterior al tălpii, în timp ce capul atinge genunchii. În timpul revenirii în poziţia şezut, inspirăm iar la aplecare expirăm. Se repetă de 12 ori.

Atenţie: să luăm nouă ani de practică ca fiind construcţia unei scări cu nouă trepte. În primul an construim prima treaptă, în al doilea a doua treaptă. Pentru a doua treaptă ne folosim de prima treaptă, la care nu trebuie să zăbovim. În timp ce a doua treaptă respectă rigoarea impusă de timpii repartizaţi pe fiecare moment în parte, pentru prima treaptă este de ajuns realizarea mudrei, respiraţiei şi semnului spaţial care, ca şi sigiliu, actualizează instantaneu starea de conştiinţă proprie treptei respective. În al treilea an, a treia treaptă folosindu-ne şi de primele două, ce trebuie să le actualizăm ca şi conştiinţe asimilate. Aşa timp de nouă ani. În final, fiecare treaptă superioară subsumează automat stările de conştiinţă depăşite. Exemplu: dorim să actualizăm starea de conştiinţă patru, care rezolvă o anumită condiţionare. Automat starea de conştiinţă patru subsumează celelalte trei stări depăşite. Cînd urcăm pe o scară nu eliminăm treptele pe care ne sprijinim în urcuş.

Comentariul devine coerent numai pentru cei care practică şi cercetează diacronic, dar şi sincronic, domeniul prezentat.